Welkom, Gast. Je bent niet ingelogd.

Grammatica

Door Alenio op 12 Apr 2010, 00:44

Snelcursus Nederlands (grammatica)
door Alen Androsevic.

Inhoudsopgave

  • [*]Inleiding
  • [*]Wat is grammatica?
  • [*]Werkwoorden
  • [*]Woordvolgorde
  • [*]Bij-, lid- en voegwoorden
  • [*]Naamwoorden

Inleiding
Na aanleiding van het topic 'Nederlands' op het forum, heb ik besloten een snelcursus Nederlandse grammatica te schrijven. Na het lezen en begrijpen van deze cursus zal je weten wat hoofdzinnen zijn, wat voegwoorden zijn en ga zo maar door. Laten we beginnen.

Wat is grammatica
Grammatica defineert de structuur van de woorden en de zinnen van een taal aan de hand van regels. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de descriptieve grammatica, de prescriptieve grammatica en de schoolgrammatica. Die laatste wordt gebruikt om mensen de taal als tweede taal aan te leren.

Nu we dit weten gaan we wat basiskennis opdoen.

Werkwoorden
Een werkwoord is een woord () dat een activiteit of werking uitdrukt.
Voorbeeld:

Eten, liggen, ontstaan
Een belangrijk kenmerk van werkwoorden is dat ze vervoegd kunnen worden, ze ondergaan vormveranderingen naar gelang van de persoon (eerste, tweede of derde persoon) en het getal (enkelvoud of meervoud) van het onderwerp, voorbeeld:
Ik werk, jij werkt, jullie werken
en naar gelang van de tijd die in de zin uitgedrukt wordt (heden of verleden), voorbeeld:
Ik werk, ik werkte.
Verder wil ik deze belangrijke informatie over werkwoorden met jullie delen:
Werkwoorden kunnen op verschillende manieren verder in categorieën verdeeld worden. Een eerste onderverdeling is die in hoofdwerkwoorden, hulpwerkwoorden en koppelwerkwoorden. Hoofdwerkwoorden kunnen worden verdeeld in overgankelijke en onovergankelijke werkwoorden. Het onderscheid tussen sterke en zwakke werkwoorden heeft betrekking op de vorming van de werkwoordstijden. Wat de vorming betreft, worden ten slotte nog samengestelde en niet-samengestelde werkwoorden onderscheiden. Voor een nadere uitleg wordt u verwezen naar de desbetreffende onderwerpen.

't Kofschip
't Kofschip is een ezelsbruggetje die er is om te bepalen hoe de onvoltooid verleden tijd en het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden (alle werkwoorden die in de verleden tijd eindigen op -de( n ), -te( n ) en als voltooid deelwoord op -d of -t) conform de Nederlandse spelling geschreven moet worden.
Dit ezelsbruggetje kan het beste worden uitgelegd aan de hand van een aantal voorbeelden: maken, blaffen, krabben en leven:
Haal van het hele werkwoord de uitgang -en af. Je houdt dan alleen de stam over.
Mak-, blaff-, krabb-, lev-

Is de laatste letter van de stam een medeklinker uit 't kofschip?
Mak-, blaff- ( ja )
Krabb-, lev- ( nee )

Zo ja: de verleden tijd wordt gevormd met de uitgang -te.
Maakte, blafte

Zo nee: de verleden tijd wordt gevormd met de uitgang -de.
Krabde, leefde

Morgen zal ik dit hoofdstuk afmaken

Woordvolgorde
De meest voorkomende woordvolgorde in een Nederlandse zin is: onderwerp - persoonsvorm - meewerkend voorwerp - bijwoordelijke bepaling van tijd en plaats - lijdend voorwerp - werkwoordelijke en niet-werkwoordelijke rest.
Voorbeeld:

Saven heeft Thaan gisteren in de tuin een koekje verkocht.
Deze woordvolgorde is belangrijk voor een goed begrip van de zin, aangezien het Nederlands geen echte naamvallen kent.

Woordvolgorde in hoofd- en bijzinnen
Allereerst zal ik uitleggen wat hoofd- en bijzinnen zijn. Hieronder de kenmerken van een hoofdzin:

  • [*]Een hoofdzin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt, tenzij het deel uitmaakt van een samengestelde zin met twee of meer nevengeschikte hoofdzinnen.
  • [*]Een hoofdzin bevat altijd een zinskern (=Ik ben gisteren in die winkel geweest.)
  • [*]Een hoofdzin kan ook altijd voorkomen als enkelvoudige zin.

De hoofdzin is dus een zin die niet als zinsdeel of zinsdeel fungeert in een samengestelde zin.

Nu we weten wat hoofdzinnen zijn willen we natuurlijk ook weten wat bijzinnen zijn. Hieronder volgt uitleg:

Een bijzin (ook wel afhankelijke of ondergeschikte zin) is een zin die een zinsdeel kan zijn in een zin of een onderdeel van een zinsdeel. Een algemeen kenmerk van bijzinnen is dat ze een woordvolgorde hebben waarbij de persoonsvorm achteraan staat. Als zinsdeel kunnen bijzinnen functies vervullen als onderwerp, lijdend voorwerp enz.
Voorbeeld:

Onderwerp: Dat Saven niet is komen opdagen, verbaast me niet.
Lijdend voorwerp: Ik heb gehoord dat Saven weer terug is.

Een bijzin kan ook een bijwoordelijke bepaling zijn. We spreken dan van bijwoordelijke bijzinnen.
Voorbeeld:
Als je hoogtevrees hebt, ben je voor dat werk niet geschikt.
Hij besloot het land te ontvluchten, toen de situatie te beklemmend werd.

Een bijzin die een onderdeel is van een zinsdeel, kan als bijvoeglijke bepaling fungeren bij een zelfstandig naamwoord of een persoonlijk voornaamwoord. We spreken dan van bijvoeglijke bijzinnen. Bijvoeglijke bijzinnen worden onderscheiden in uitbreidende en beperkende bijvoeglijke bijzinnen. Een uitbreidende bijvoeglijke bijzin, die door een komma wordt gescheiden van het antecedent, is een toegevoegde mededeling. Een beperkende bijzin, die niet door een komma wordt gescheiden van het antecedent, geeft een nadere beperking of precisering van wat het antecedent aanduidt.
Voorbeeld

Bijvoeglijke bijzin: De website, die al eeuwen oud is, is door hackers aangevallen. (het gaat over één website, waarover twee dingen worden gezegd)
Beperkende bijzin: De website die al eeuwen oud is, is door hackers aangevallen. (het gaat over een aantal websites, waarvan er één wordt geïdentificeerd)

Aangezien hoofdletters ook een groot probleem vormen op Saven.nl (ik zal geen namen noemen) besloot ik een klein stukje te schrijven om de belastingbetaler te leren wanneer een hoofdletter te gebruiken.

Een zin begint met een hoofdletter, ook als die hoofdletter bij een afkorting hoort maar een afgekapt woord krijgt geen hoofdletter; die hoofdletter komt dan bij het erop volgende woord, na een getal komt geen hoofdletter.

Dus!
Wel een hoofdletter:

I.v.m. maandverband kreeg het jonge meisje uitslag op haar schaamstreek.
's Avonds moet je me niet over mijn eikel aaien, dan heb ik geen erectie.

Geen hoofdletter:

55 paarden liepen over de weide, een enkel groepje bleef achter in de schuur.

Na een dubbelepunt komt een nieuwe hoofdletter als de erop volgende woordgroep als een of meer zelfstandige zinnen wordt beschouwd. Soms wordt dit door aanhalingstekens direct duidelijk.

Angstig opende ze de deur op een kier en vroeg: "Wat moet je? Waar kom je vandaan?"
Toch heeft het onderzoek nog veel vragen onbeantwoord gelaten: Was er nu eigenlijk opzet in het spel? Hoe heeft de affaire zich zo lang kunnen voortslepen? En vooral: Wie waren de initiatiefnemers?

Indien er niet zozeer sprake is van een nieuw begin, maar eerder van bijvoorbeeld een uitleg of verduidelijking, dan komt er geen hoofdletter.

We waren het er niet mee eens: we hádden helemaal geen overtreding begaan!

Dit is de cursus voor nu, morgen ooit zal ik het afmaken.

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 13 May 2010, 22:26

Lol 9.5 zonder veel te doen is inderdaad beetje blof .

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 13 May 2010, 17:41

Wouter schreef:

[...]
9.5?
Nou, als je dat doet zonder al te veel inspanning en kennis. +1

Klinkt mij meer in de oren als hoax om heel eerlijk te zijn, maar anders doe je het wel goed.

Wouter
D O double G
Geplaatst op: 12 May 2010, 00:17

Paul schreef:

Eigenlijk hoef je ook niet zo veel voor VWO te doen. Het valt best mee. Ik haal betrekkelijk hoge cijfers, en ik heb al twee jaar geen onvoldoende meer gehaald. Voor natuurkunde sta ik bijvoorbeeld gemiddeld een 9,5. En het heeft echt niks met slimheid of inzicht te maken, maar gewoon met inzet en hoe je er naar kijkt. Je hoeft niet eens heel hard te werken. Echt niet. Je moet alleen goed naar de stof kijken en gewoon in de les opletten en niet te veel rondklooien. Dan komt alles goed.

9.5?
Nou, als je dat doet zonder al te veel inspanning en kennis. +1

Paul
Geplaatst op: 08 May 2010, 16:41

Eigenlijk hoef je ook niet zo veel voor VWO te doen. Het valt best mee. Ik haal betrekkelijk hoge cijfers, en ik heb al twee jaar geen onvoldoende meer gehaald. Voor natuurkunde sta ik bijvoorbeeld gemiddeld een 9,5. En het heeft echt niks met slimheid of inzicht te maken, maar gewoon met inzet en hoe je er naar kijkt. Je hoeft niet eens heel hard te werken. Echt niet. Je moet alleen goed naar de stof kijken en gewoon in de les opletten en niet te veel rondklooien. Dan komt alles goed.

Alenio
Samuel L Jackson=GOD
Geplaatst op: 02 May 2010, 17:06

Hij is ook nog niet af

Saven
admin
Geplaatst op: 02 May 2010, 00:52

Ik mis trouwens het stukje wanneer je eventueel -de, -dde, te, of -tte moet gebruiken

Jaapiej
krek
Geplaatst op: 01 May 2010, 13:20

Nee exclusief de samenvatting is dat, voor welke je ook nog eens 20 punten kan behalen.

Kosty
Geplaatst op: 01 May 2010, 11:52

Dharion schreef:

Tadnecty, als jij 24 van de 47 al "bijna alles goed" noemt is d'r iets niet helemaal 100% bij jou geloof ik...

Iets zegt me dat hij 42 op 47 bedoelt....

Dharion
Eat fur, bonehead!
Geplaatst op: 30 Apr 2010, 22:22

Tadnecty, als jij 24 van de 47 al "bijna alles goed" noemt is d'r iets niet helemaal 100% bij jou geloof ik...

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 29 Apr 2010, 09:32

Tadnecty schreef:

Nederlands VWO examen is koekje. Heb er 1 gemaakt en zonder de samenvatting te maken had ik 24 van de 47 (bijna alle vragen goed dus).

Het examen is, in tegenstelling tot het SE, zeer simpel. Niet dat ik tijdens het SE wat heb gedaan, maar dan krijg je er toch heel snel wat gezeur erbij.

Scheikunde doe ik op m'n sloffen, natuurkunde bestaat voor een groot gedeelte uit mechanica en atoomenergie en op wiskunde is een voldoende te halen door alleen te integreren en differentiëren. De examens van de talen zijn het vermelden niet waard.

Blijft Biologie over, waarin ik zeer slecht les heb gehad. Ze is 2 keer mijn toets kwijt geraakt, 3 keer een toets vergeten en kan totaal niet uitleggen. Gelukkig is dat vooral logisch nadenken en begrippen kennen. Soort van economie eigenlijk, met al die grafiekjes. Ik heb alleen nooit echt economie gehad.

Enige nadeel is mijn cijferlijst. Ik ben nooit echt een harde werker geweest als het op huiswerk aankomt.


qft

Tadnecty
Geplaatst op: 28 Apr 2010, 22:21

Nederlands VWO examen is koekje. Heb er 1 gemaakt en zonder de samenvatting te maken had ik 24 van de 47 (bijna alle vragen goed dus).

Het examen is, in tegenstelling tot het SE, zeer simpel. Niet dat ik tijdens het SE wat heb gedaan, maar dan krijg je er toch heel snel wat gezeur erbij.

Scheikunde doe ik op m'n sloffen, natuurkunde bestaat voor een groot gedeelte uit mechanica en atoomenergie en op wiskunde is een voldoende te halen door alleen te integreren en differentiëren. De examens van de talen zijn het vermelden niet waard.

Blijft Biologie over, waarin ik zeer slecht les heb gehad. Ze is 2 keer mijn toets kwijt geraakt, 3 keer een toets vergeten en kan totaal niet uitleggen. Gelukkig is dat vooral logisch nadenken en begrippen kennen. Soort van economie eigenlijk, met al die grafiekjes. Ik heb alleen nooit echt economie gehad.

Enige nadeel is mijn cijferlijst. Ik ben nooit echt een harde werker geweest als het op huiswerk aankomt.

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 24 Apr 2010, 10:13

Volgens mij durft hij niet meer .

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 21 Apr 2010, 23:04

Sharp schreef:

[...]
Je kan gewoon het correctiemodel downloaden .

ssssssssssssssssssssst

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 21 Apr 2010, 21:58

sandr schreef:

[...]
Komt erna, hij zei dat hij goed is in de talen en dat hij makkelijk VWO aankan, dus als hij dit niet goed maakt is dat wel een overdonderend bewijs van mijn gelijk. Maar we zullen zien, ik ben serieus benieuwd naar hoe hij het doet.

Je kan gewoon het correctiemodel downloaden .

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 21 Apr 2010, 16:08

Sharp schreef:

[...]
Kan je beter wiskunde b pakken

Komt erna, hij zei dat hij goed is in de talen en dat hij makkelijk VWO aankan, dus als hij dit niet goed maakt is dat wel een overdonderend bewijs van mijn gelijk. Maar we zullen zien, ik ben serieus benieuwd naar hoe hij het doet.

[Laatst bewerkt door sandr op woensdag 21 april 2010, om 18:03]
Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 23:07

sandr schreef:

Alenio, als je nog steeds heilig gelooft dat je VWO aankan, maak dan eerst maar is dit en dit binnen 3 uur. Standaard eindexamen Nederlands op VWO, krijg zelf over een paar werken een vergelijkbaar iets.

Kan je beter wiskunde b pakken

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 22:29

Alenio, als je nog steeds heilig gelooft dat je VWO aankan, maak dan eerst maar is dit en dit binnen 3 uur. Standaard eindexamen Nederlands op VWO, krijg zelf over een paar werken een vergelijkbaar iets.

Sharp
:')
moderator
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 22:07

LOL.

Niks is grappiger dan mensen die claimen vwo te kunnen terwijl ze vmbo doen. 99% van de soort mensen die dat beweert kan het simpelweg niet, en die paar Einsteins die dat wel kunnen zijn gewoon dom omdat ze dan onderpresteren (en niet een beetje ook ). Dan heb ik het natuurlijk nog niet over mensen die het bovenstaande via het internet willen bewijzen .

Niet om op te scheppen, maar ik doe havo omdat ik te lui was om een extra vreemde taal te doen . In mei heb ik examens, en ga daarna proberen door de selectie van de KLS te komen, lukt dit niet, ga ik HBO internationale bedrijfskunde doen en dan als ik die heb afgerond nog een keer selectie ronde proberen (). Als ik dan weer faal kan ik nog een master halen in internationale bedrijfskunde en dan kan je dus gewoon overal meteen aan de slag als CEO .

Frenk
Non-Octo
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 19:44

Jaapiej schreef:

[...]
/same
Mijn klas is in twee jaar van 32 leerlingen naar 19 gegaan.

Van 1e t/m 3e zijn er hier al 7 afgevallen.

Jaapiej
krek
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 19:32

sandr schreef:

Waar haal je trouwens vandaan dat je op VWO hard moet werken? Draait bij mij meer om inzicht. En dat heb je of dat heb je niet, kun je zo hard werken als je wilt, mijn klas is in de 4e niet voor niks begonnen met 22 man waarvan er zoals het er nu nog maar 16 over zijn en er maar 11 hun diploma halen.

/same
Mijn klas is in twee jaar van 32 leerlingen naar 19 gegaan.

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 18:27

Waar haal je trouwens vandaan dat je op VWO hard moet werken? Draait bij mij meer om inzicht. En dat heb je of dat heb je niet, kun je zo hard werken als je wilt, mijn klas is in de 4e niet voor niks begonnen met 22 man waarvan er zoals het er nu nog maar 16 over zijn en er maar 11 hun diploma halen.

Guz
Housejunkie
moderator
Geplaatst op: 20 Apr 2010, 08:43

Waarom denk je in godsnaam dat je VWO aankunt als je op een MBO opleiding zit? Geloof me, en ik spreek uit ervaring, MBO is vele malen makkelijker dan een WO studie. Mensen die hun hele leven op VMBO/MBO niveau gewerkt hebben kunnen moeilijk/niet overschakelen op een WO/VWO niveau.

Je zit niet voor niks op MBO.

Guus gaat naar school, dagdag.

Saven
admin
Geplaatst op: 19 Apr 2010, 23:32

Alenio schreef:

@saven:
[Afbeelding]
Te druk houdt in dat ik te druk bezig was met andere dingen, dus niet mijn werk. (@picture: no offence hoor )

Riciboy
GewoonBriljant
Geplaatst op: 19 Apr 2010, 23:32

Alenio schreef:

[...]
/agree

Ik deed VMBO omdat ik 'te druk' was op de basisschool. Ik doe MBO4 omdat ik de opleiding 'Applicatie Ontwikkelaar' gewoonweg geen HBO opleiding is.

/disagree, der is wel degelijk een HBO opleiding om 'Applicatie Ontwikkelaar' te worden alleen heeft het niet dezelfde naam en zit het als het goed is in het pakket Informatiekunde. En ik ga der niet vanuit dat je na het MBO gelijk stopt

Dan nog even betreft MBO4 Applicatie Ontwikkelaar.. die opleiding stelt ook geen kanker voor, leraren die zelfs niks afweten van applicaties ontwikkelen en met een beetje php kennis ben je al een held. ( Zit er zelf ook hoor )

Frenk
Non-Octo
Geplaatst op: 19 Apr 2010, 22:20

Nou bash bash bash hier.
Laat me het zo zeggen, VMBO stelt geen fuck voor.
Hier op 3-gymnasium krijg je eind-exames VMBO om te oefenen
eZ

📫

Nieuw privébericht

🔥

Registreren


Login