Partij voor de dieren haalde de kiesdrempel niet jongens, helaasch (NOT
), meer info:
AMSTERDAM - De PVV is de grote winnaar van de verkiezing van het Europees Parlement. De partij komt nieuw binnen met vier van de 25 Nederlandse zetels.
D66 wint ook fors: de partij stijgt van een naar drie zetels, aldus een voorlopige prognose van bureau Synovate donderdag.
Het CDA blijft de grootste Nederlandse fractie. De christendemocraten komen uit op vijf zetels, twee minder dan nu. Grote verliezer is de PvdA. Die halveert bijna: van zeven naar vier zetels.
De VVD verliest een zetel en komt uit op drie. De partijen GroenLinks, SP en ChristenUnie/SGP houden elk de twee zetels die ze nu ook hebben.
PVV
Op de uitslagenavond van de PVV in Den Haag brak groot gejuich uit toen de voorlopige uitslagen binnenkwamen. Daarin komt de PVV uit het niets uit op vier zetels in het Europees Parlement.
''Dit is hoopgevend. Dit vind ik echt prachtig, ik had op drie zetels gerekend'', zei Tweede Kamerlid Sietse Fritsma.
''Mensen willen minder regels, minder Europa. Natuurlijk is dit voor een deel een afrekening met het kabinet. Dit geeft aan hoe hard de PVV-aanpak nodig is'', aldus Fritsma.
''Nederland ontwaakt. Daar ben ik heel blij mee'', zei zijn collega Hero Brinkman, die zijn partijgenoten om de nek vloog toen hij de uitslagen hoorde.
Partij voor de Dieren
De Partij voor de Dieren lijkt, net als vijf jaar geleden, de kiesdrempel niet te halen. Marianne Thieme liet echter weten dat de zetel toch in zicht is.
"We zitten op 3,8 procent. Dat is al bijna genoeg voor een zetel. Laten we vooral de uitslag in Amsterdam even afwachten."
Ploumen
Volgens PvdA-partijvoorzitter Ploumen was het verlies van de PvdA te verwachten. "We hebben onze genuanceerde boodschap niet goed genoeg aan de man kunnen brengen", zei ze tegenover de NOS.
VVD-lijsttrekker Hans van Baalen beschouwt de drie zetels voor zijn partij als een grote prestatie. Dit ondanks dat de liberale partij een zetel verliest ten opzichte van de huidige situatie en kleiner wordt dan de PVV.
''De VVD is terug'', oordeelde Van Baalen donderdag na het zien van de eerste prognose. ''We hebben onze kiezers in hoge mate vast weten te houden. Dat is een compliment voor de medewerkers van de VVD.''
bron: [url]http://www.nu.nl/verkiezingen-eu---nieuws/2002160/exitpoll-d66-en-pvv-grote-winnaars.html[/url]
Ook grappig