Saven schreef:
Mijn huidige hdd is sneller dan de hdd's die aangeraden worden in het macbook topic.
En daarbij is groter niet altijd sneller, dat hangt er maar net van af. 7200rpm is dan wel 7200rpm, maar schrijf en leessnelheden varieren nogal.
Dus ik zoek er eentje die nog sneller kan lezen en schrijven dan mijn huidige.
En meestal is het juist zo dat 500gb schijven minder goede lees/schrijf snelheden hebben dan 320gb schijven.
Daar komt wel bij dat hoe voller de hardeschijf zit, hoe langzamer hij wordt, maar zoals ik al aangaf pleur ik het meeste op mn externe hdd.
Dus voor dat je zegt dat ie 500gb sneller is, kom aub met benchmark/bewijzen anders heb ik er niks aan
Euh even logisch redeneren zonder benchmarks e.d. want natuurlijk zijn er onderlinge verschillen:
Hoe meer 1en en 0en er tegen elkaar aan gepropt worden, hoe meer er op een vierkante centimeter passen. Bij 500GB zitten er (op hetzelfde aantal GB per platter) dus meer 1en en 0en op een vierkante centimeter dan bij een 320GB schijf(zelfde aantal GB per platter). De kop hoeft dan ook minder heen en weer om van de ene bit naar de andere bit te reizen. Bij een 320GB schijf moet hij dus langer wachten tot de juiste bit onder de kop zit.
Zo is het principe zegmaar.
En zoals je daar kan lezen kan je er vanuit gaan dat:
Hoe groter de schijf, de sneller.
Een grotere 5400RPM schijf sneller is dan een kleinere 7200RPM schijf.
Bij gelijk aantal GB's de 7200RPM meestal sneller is.
Echter trilt een 5400RPM schijf minder, gebruikt minder stroom en kan beter tegen schokken. Aangezien je in normaal gebruik het verschil tussen die milliseconden echt niet gaat merken kun je beter zoeken naar:
Een goed presterende grote harde schijf, 5400RPM, zoals de WD5000BEVT.
Puur omdat die niet veel stroom gebruikt, geschikt is voor laptops, maar toch sneller dan de meeste anderen.
Wtf heb je aan benchmarks, daar heb je in dagelijks gebruik geen flikker aan. Je overall computer experience wordt echt niet beter door een schijf die 75MB/s doet ipv 68MB/s of net 1 ms sneller is.