tttommeke schreef:
Ik denk zelfs dat de elektriciteitscentrales niet aangesloten zijn op het internet om te voorkomen dat men plotseling de hele tijd closure of system krijgt. Als dit soms onverwacht is dan jippie een nieuwe tsjernobyle ! Ook, als men langs het internet in een kerncentrale main computer kan komen dan heeft de bevolking die energie hiervan krijgt toch wel lekker veel pech
. Dus volgens mij zijn kerncentrales niet aangesloten aan het internet en kan dat dus ook onmogelijk zijn dat men het kan hacken langs het internet (lijkt me sterk als het wel kan, heel sterk).
ik werk zef op de ict afdeling in de kerncentrale hier in borselle, en ik kan je verzekeren dat het systeem dat alles in de bol aanstuurd geen verbinding heeft met buitenaf. Zo kunnen wij er zelfs niet bij zonder iemand bij ons te hebben die er voor zorgt dat we nergens komen waar we niet in mogen.
Achja hacken is meer het vinden van fouten van andere en/of programma's. Zo is het mogelijk om te kijken of iemand een poort heeft openstaan waardoor jij een request kan sturen. Vaak zetten ze er dan een trojan op die er voor zorgt dat je alle benodigde informatie binnen krijgt om de pc over te nemen.
Hier zijn zeker programma's voor, maar de meeste worden geblokeerd door firewalls en/of virusscanners. Het blijft daarom altijd een kat en muis spelletje tussen hackers en systeembeheerders. Zorg er gewoon voor dat al je scanners en firewalls uptodate zijn en dan kan er eigenlijk vrijwel niks gebeuren.
Ook zijn er vaak van die nerdjes, die zeggen dat ze je pc gaan hacken, maar eigenlijk ddossen ze alleen maar. Dit zal niet veel meer doen dan je router een beetje langzamer maken. Als je router een functie heeft om die te ontdekken zal hij het betreffende ip adres gewoon blokkeren en heeft de ddos geen zin. Het wordt pas gevaarlijk als iemand meerdere computers onder zijn controle heeft (op de achtergrond zodat het niet opgemerkt wordt) en deze allemaal tegelijk een bepaald ip adres gaan ddossen. Zo gaan websites ect. wel offline.... maar wat heb je hier nou aan?
edit:
bijna vergeten... Het hacken van websites is tevens veel makkelijker. Zo wordt er vaak niet goed gecontroleerd of de inhoud van een bepaald textveld of inputveld kwaad kan. Ik zou niet zeggen dat deze websites verkeerd zijn, maar ik kan alleen maar zeggen dat er altijd mensen zijn die gaan proberen of ze iets kunnen doen waarmee jij geen rekening hebt gehouden en waardoor ze iets kunnen veranderen of verwijderen. Hiermee bedoel ik dus ook javascript / session/cookie hacking/ mysql-injection.... ect. ect.
Je website 100% hack/crack proof te maken is niet te doen.... Er worden teveel exploits en omwegen gevonden om je website te hacken.
[Laatst bewerkt door Nivek op zaterdag 27 oktober 2007, om 23:11]