Eve-Online
Releasedate: 1 mei 2003
Website: http://www.eve-online.com
Ontwikkelaar: CCP
Uitgever: Crucial Entertainment
Genre: MMORPG
Platform: PC
Prijs:
Aanschaf: 19,95 euro
Abonnement: 14,95 euro per maand (Korting bij meer)
Eve-Online is een MMO in de richting van Privateer of Microsoft's Freelancer. Een carriere in een groot universum, waar je alle kanten op kan. Je kan kiezen illegale of legale activiteiten te doen en aan je eigen loopbaan werken.
Max Sage heeft de officieele Player Guide bijgewerkt en omgezet naar pdf-formaat, zodat je hem kunt afdrukken en doorzoeken. Die kan je hier downloaden.
Er zijn 4 races:
EVE speelt zich ergens ver in het heelal af, ver van onze planeet af. Deze wereld is opgedeeld in 5 koninkrijken (Amarr Empire, the Gallente Federation, the Caldari State, the Minmatar Republic, and the Jovian Empire) die elk aan een bepaald ras behoren. Opzich is het verhaal leuk om eens een keer door te lezen, maar is het niet zo relevant voor de game zelf. De game zelf bestaat op het moment uit 5000 sectoren met elk asteroidfields, player stations, npc stations, stargates etc. Hierbij bestaat de middelste zone van de wereld uit een veilig gebied waar CONCORD de wacht houdt (ongeveer van sector 1.0 tot 0.5), en de space sectoren waar geen/weinig bescherming is (sector 0.5 tot 0). CONCORD houd in de 1.0 tot 0.5 area`s de wacht, zij voeren Patrouilles uit in deze regio en grijpen in wanneer je regels overtreed. Hoe lager het getal, hoe minder veilig de area is, dus zijn deze area`s voor de sterkeren.
Je begint de game in een zeer uitgebreide tutorial waar je werkelijk alles op een heel duidelijke en goede manier word uitgelegd. Hier moet je zeker een avond voor uittrekken, maar een betere inleiding voor de game is er niet. Hierna is het de bedoeling dat je je qua financien en schip omhoog gaat werken, dit kan op meerdere manieren:
Mining
Courier
Combat
Pirate
Je kunt in princiepe wel iets meenemen van al deze punten, maar je kunt ze zelfs allemaal afwerken. Het probleem hiermee is echter dat de training van skills in EVE niet middels XP maar middels tijd gaat. Dwz. dat een skill een aantal uur/dagen duurt om te trainen, waarna je een volgend level van een skill kan leren. Dit is zeker merkwaardig voor een MMO, maar ik heb er niet eens zo`n problemen mee.
Voorbeeld: Je wilt een goede crafter worden. Normaal gezien zou je grote hoeveelheden resources nodig hebben om XP te krijgen waar je geen reet mee verdient. In EVE bepaal je zelf wanneer je begint met craften voor je inkomsten. Bovendien zijn er gewoon skills in EVE die in andere MMO`s niet mogelijk zijn te trainen, zoals de learning skills (waarmee je sneller skills mastered) of anchoring (dit is het openen van containers in space). Dus over het algemeen is dit best een goed systeem. Je character trained overigens gewoon als je offline bent in EVE, dit gaat wel maar met een character per account.
Mining
Ikzelf heb nog niet zo veel ervaring met mining, maar ben wel van plan te gaan minen. Minen gebeurt met mining laser, waarmee je langzaam astroiden leegzuigt. Deze kun je op de market zetten (refined of niet-refined) of gebruiken om te craften. Uiteraard heeft elke miner zijn eigen spots waar die zn resources vandaan haalt, en zijn eigen thuismarkten waar de producten verkocht worden. Overigens kan een crafter allerlei items maken van resources, waarbij je moet denken aan spaceship componenten, maar ook de schepen zelf en zelfs player stations!
Courier
Vooral aan het begin een makkelijke en veilige manier om geld te verdienen door missies, maar ook later in de game kun je koerier zijn (denk aan traders die goedkoop inkopen en duur verkopen een stuk verderop).
Combat
Dit bestaat uit gevechten tegen beginnelings NPC`s, maar later in de game ook wars tussen clans/alliances. Ik kan hier op het moment nog niet veel over vertellen aangezien ik nog te zwak ben voor de leipere gebieden, maar dit is zeker iets waar ik naar uitkijk!!
Pirate
Dit zijn players die de gevaarlijkere gebieden terroriseren, vaak om controle over een gebied te houden en voor de fun. Ook iets wat ik wil gaan doen!!
EVE beschikt over een degelijk chatsysteem waar keuze is uit vele kanalen om te chatten. Uiteraard is er een clanchat, maar ook elk gebied heeft zijn eigen channel. Verder zijn de meeste spelers in EVE erg behulpzaam en helpen ze je graag op weg. Er bestaat zelfs een speciaal team (het Interstellar Svcs Dept) om nieuwe spelers te ondersteunen. Het is zo dat er nog wat dingen niet helemaal duidelijk zijn na het doen van de tutorial, maar je zult zeker op weg worden geholpen. Tevens kudo`s voor de pijlsnelle petitionservice (functie waarmee je vragen/bugs ed. Kunt doorgeven aan GM`s – deze reageren dag en nacht heel snel).
Ik merk aan de fora en de patchnotes dat het dev team echt veel waarde hecht aan de spelers en weten wat ze doen (unlike SOE). Vooral de presentatie op het fanfest gaf aan wat de visie van CCP is en wat ze van plan zijn (heel vooruitstrevend maar wel realistisch en cool
Ships
Ships met namen
Conclusie
Gaaf thema en sfeer
Goede gameperformance
Goede community/clan
Weinig invloed NPC`s
Orgineel/innovatief
Een grote server
Oneindig groot / niet crowded!
Training door tijd
PVP zones
Minpunten
Soms eenzaam in sectoren
Reizen duurt lang
Tijdsduur voordat je in 0.0 zit
Training door tijd
Er is een trial verkrijgbaar op de site van EVE – vraag als je wilt gaan spelen wel iemand van dit forum om een key, omdat wij voor elke key die we uitdelen een kans hebben een hele gave prijs te winnen!!
[Laatst bewerkt door Lotus op zondag 13 januari 2008, om 21:06]