Hoi savenerds
Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe breedbeeld monitor gekocht. Ik heb hem aangesloten, de drivers geinstalleerd, en vervolgens de computer aangedaan. Het beeld doet het goed, maar er is een probleem: de resolutie.
Mijn monitor heeft een 16:10 verhouding (mooiste is 1440 x 900), maar deze verhouding kan ik niet instellen op mijn computer. Ik heb gegoogled en van alles geprobeerd.
Ik heb mijn videokaart geupdate naar de laatste versie, maar mijn videokaart is sinds 2002(?) niet meer te koop, en er zijn ook geen updates meer gedaan.
Spoiler 😨 (selecteer om te bekijken)Ja, een oude computer, maar heb zo ongeveer alles eruit gesloopt en vervangen door recentere + betere hardware. Bijna alles, dus mijn videokaart helaas niet.
Nu weet ik dus zeker dat het probleem bij mijn videokaart ligt. Met mijn videokaart kan ik de resolutie 1440x900 niet instellen. Ik kan alleen resolutie's met de verhouding 4:3 instellen.
Een paar dagen niks gedaan, todat ik gister op het programma 'PowerStrip' tegenkwam. Op internet stond dat je met Powerstrip alle mogelijke resolutie's in kan stellen, en dat klopt ook. Heb keurig mijn resolutie ingesteld. Maar ik kreeg de melding dat de computer opnieuw moest worden opgestart, om te kijken of mijn videokaart de resolutie wel pakte zegmaar. Na het opnieuw opstarten kon ik nog steeds niet mijn resolutie instellen. Ik heb het een paar keer herhaald, maar het wilde me maar niet lukken. Vandaag weer het programma geopend, en toen zag ik ergens iets in de trant van 'dit programma werkt voor de meeste videokaarten, maar er zijn een handjevol videokaarten waar wij de resolutie niet van kunnen veranderen'.
Dus. Dat werkt ook niet. En nu mijn vraag:
Weet iemand een manier om met mijn huidige videokaart tóch nog de resolutie 1440x900 te kunnen krijgen?
Ik ben ervan overtuigd dat het wel mogelijk is. Misschien een of andere instelling in het register ofzo? Of iets in de bestanden van de geluidskaart wijzigen ofzo?