Ik ken wel "afternoon wake-up call", kan je halen bij de Albert Heijn. Er zit Guarana in, wat ze ook gebruiken bij herbal speed, hebal xtc, etc.
Guarana (Paullinia cupana) is het nootachtige zaadje van een klimplant die in de Amazonebekken van Brazilië, net ten zuiden van de evenaar, groeit. Guarana wordt er sinds eeuwen door de inheemse bevolking gebruikt als natuurlijk "energie supplement". Tegenwoordig wordt het in Brazilië veel gebruikt voor frisdrank; meer dan 25% van de frisdranken die in Brazilië verkocht worden, bevat Guarana als hoofdingrediënt.
De Guaranabes bevat hoge concentraties aan cafeïne, veel hoger dan in koffie, thee of frisdranken gevonden wordt. In de Verenigde Staten wordt Guarana als veilig beschouwd en heeft een zogenaamde "GRAS status" (Generally Regarded As Safe). Net als met andere cafeïne houdende producten moeten mensen met hartproblemen of hoge bloeddruk oppassen wanneer ze grote hoeveelheden Guarana nuttigen.
Guarana wordt gebruikt als middel om prestaties te verbeteren, zowel geestelijk als fysiek. Er wordt ook wel gezegd dat Guarana na een vermoeiende training het lichaam helpt te zuiveren van melkzuur en op die manier voor meer "energie" zorgt. Guarana is echter ook, zoals elke vorm van cafeïne, een vochtuitdrijvend middel.
Een eventueel neveneffect van Guarana is, wanneer het middel uitgewerkt is, je jezelf hoogstwaarschijnlijk vermoeid voelt.
Het verschil met het gewone blikje wat ik merk is dat ik me hiervan overtuigender wakker voel. Bij het gewone blikje voelt het zo nep als de pest. Hierbij niet.
[Laatst bewerkt door Ijsthee op vrijdag 7 maart 2008, om 16:24]