Hey
Voor Nederlands moeten we de jongerentaal van Nederland bespreken. Zoals sommigen wel weten ben ik een Belg en kan ik dus moeilijk alles over jullie jongertaal weten. Dus heb ik een paar vraagjes voor jullie. Voorlopig heb ik al informatie gevonden op internet, maar julllie als jongeren kunnen natuurlijk beter weten wat voor taal jullie spreken.
Door welke invloeden is jullie jongerentaal ontstaan? vb. allochtonen, het Engels.
Nemen jullie lettterlijk woorden over het Engels?
Of vertaal je sommige woorden gewoon? vb.: See you => zie je
Is er een groot verschil in de jongerentaal van mensen met verschillende sociale standen?
Gebruiken meisjes de zelfde jongerentaal zoals de jongens?
Wanneer spreek je jongerentaal? vb. Alleen tussen je vrienden of ook op school?
Waarom wordt er jongerentaal gesproken? vb. om afstand te houden van ouderen, om een groepsgevoel te creëren, om stoer te doen of nog wat anders?
Wat zijn de kenmerken van jullie jongerentaal? vb. afkortingen, Engels, uitgebreide positieve woordenschat (bvb. veel synoniemen voor leuk), veel scheldwoorden, of nog wat anders?
Wat denken leerkrachten, ouders of bejaarden van jullie taal?
Voor de ouderen: welke evolutie in jongerentaal heb je tot nu meegemaakt?
Zijn er veel invloeden vanuit muziek, tv, film, enz.?
Geef eens een paar typische woorden van jullie jongerentaal (liefst de verklaring erbij anders zal ik ze niet begrijpen )
Kun je ook eens een paar typische zinnen geven? vb. "Hoe gaat het", "Ik ben kwaad op ...", "Weet je het al van ...", enz.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen
Dank bij voorbaat