Welkom, Gast. Je bent niet ingelogd.

processor vervangen

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 17:07
PimpCoins: 0
💸+
Bewerken Quote

oké mijn pc is dus ontzettend sloom, en ik wil de processor vervangen, maar ik heb geen idee welke processor erin moet en of het zoiezo wel kan.
de specs
er is wel vanalles aan veranderd (meer RAM floppydrive eruit andere boxen, muis en toetsenbord en vast nog wel wat meer) maar het moeder bord is dus nog altijd hetzelfde.
en waar moet je rekening mee houden bij het vervangen van een processor?

Christan
Pwn erd
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 17:17
💸+
Bewerken Quote

Bij het vervangen moet je rekening houden met:
- Wel goede socket processor kopen.
- Koelpasta ertussen doen (meestal zit dat al aan je boxed koeler)
- Koeler aansluiten

Probeer met everest eens te achterhalen welke socket je moederbord is.

Frenk
Non-Octo
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 17:18
💸+
Bewerken Quote

Use the fucking SEARCH

Processor

Soms kan het vervangen van je processor uitkomst bieden voor een trage computer. Hierbij is het verstandig om voorzichtig te zijn. Er zijn veel verschillende aansluitingen en vaak is het niet mogelijk een nieuwer type processor in een oude aansluiting te stoppen. Daarbij bied een sneller processor alleen uitkomst als je computer traag is bij (lees: gewoon lang doet over) rekenintensieve programma's. Hieronder valt het opnemen en omzetten van video en audio, het gebruik van video/audio/foto-filters en -effecten en programma's zoals BOINC. Soms kan je processor ook sloom zijn bij spellen. Vaak gaat je spel dan traag lopen bij scenes waarin veel dingen rondvliegen of veel dingen tegelijkertijd gebeuren.

Je kunt het vervangen van je processor beter door iemand anders laten doen. Het probleem is dat het aansluiten van de koeler goed moet gebeuren, anders kan je processor oververhit raken. Daarbij is het vervangen van de processor duur en vaak niet nodig. Om even een vergelijking te trekken: ik heb computers met een Intel Celeron 400 Mhz die sneller zijn dan een AMD Semperon op 2000 Mhz, gewoon omdat de eerste een snellere harde schijf heeft.

Tijn
;-D
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 17:35
💸+
Bewerken Quote

Soms kan je processoren van Dell (of andere grote merken) niet zelf vervangen, omdat deze dan gekoppeld zijn aan het systeem, en het dus niet werkt als je een andere erin zet.
Een goede manier om je pc sneller te maken is de pc opnieuw installeren (zonder voorgeinstalleerde software), want zoals Frenk al zegt is de harde schijf meestal de meest vertragende factor

En P4 processoren zijn vrij duur, dus je kan beter door sparen voor een nieuw systeem

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 17:41
💸+
Bewerken Quote

Frenk schreef:

Use the fucking SEARCH

heb ik gedaan, ben ook precies dat stuk tekst tegen gekomen, maar in dat stuk tekst staat toch niet waar ik kan zien door welke processor ik de huidige kan vervangen.
verder over me moederbord:

Christan
Pwn erd
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 18:59
💸+
Bewerken Quote

Op internet heb ik gevonden dat de Dell dimension Socket T heeft.

Wikipedia zegt: schreef:
Socket T, also known as LGA775, is Intel's latest desktop CPU socket. LGA stands for Land Grid Array. The word "socket" is now a misnomer, because an LGA775 motherboard has no socket holes, instead it has 775 protruding pins which touch contact points on the underside of the processor (CPU)

Dus je moet een processor zoeken die socket775 is maar dan zonder pinnetjes.

Wat je moederbord max aankan weet ik niet dus ik kan ook niet garanderen dat alles goed gaat werken.

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 19:05
💸+
Bewerken Quote

Tijn schreef:
want zoals Frenk al zegt is de harde schijf meestal de meest vertragende factor

ik vind dat mijn pc vooral traag is als ik met photoshop aan het werken ben of video's aan het omzetten ben en dat komt volgens mij toch vooral door de processor

Saven
admin
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 19:09
💸+
Bewerken Quote

Moet je kijken naar processors met chipset:
Intel 915G Express

Saven
admin
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 19:10
💸+
Bewerken Quote

sandr schreef:

[...]
ik vind dat mijn pc vooral traag is als ik met photoshop aan het werken ben of video's aan het omzetten ben en dat komt volgens mij toch vooral door de processor

Verschillende factoren; RAM, HDD die zwaar gefragmenteerd is en je cpu natuurlijk

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 19:16
💸+
Bewerken Quote

Saven schreef:

[...]
Verschillende factoren; RAM, HDD die zwaar gefragmenteerd is en je cpu natuurlijk

RAM was standaard 0.5 gig en nu 3 (2X1 en 2X0.5) dus dat zal het niet zijn
maar zal is kijken voor processoren met die chipset

Thaan
Aka "Gerwin"
moderator
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 19:34
💸+
Bewerken Quote

sandr schreef:

[...]
RAM was standaard 0.5 gig en nu 3 (2X1 en 2X0.5) dus dat zal het niet zijn
maar zal is kijken voor processoren met die chipset

Als het niet in dualchannel draait kan het nog wel langzaam zijn, ondanks dat je veel hebt.

De eerste stap lijkt me dat je gewoon eens taakbeheer opent terwijl je werkt, zodat je in ieder geval zeker weet dat het wel aan de processor ligt. Beetje raar om zonder enige zekerheid een CPU'tje te gaan kopen.

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 02 Apr 2008, 21:53
💸+
Bewerken Quote

Thaan schreef:

[...]
De eerste stap lijkt me dat je gewoon eens taakbeheer opent terwijl je werkt, zodat je in ieder geval zeker weet dat het wel aan de processor ligt. Beetje raar om zonder enige zekerheid een CPU'tje te gaan kopen.

allang gedaan, staat in no time op 100%
heb nu ook maar 2.8 GHz (single core, dus weinig)
Christan schreef:

Op internet heb ik gevonden dat de Dell dimension Socket T heeft.
[...]
Dus je moet een processor zoeken die socket775 is maar dan zonder pinnetjes.

Wat je moederbord max aankan weet ik niet dus ik kan ook niet garanderen dat alles goed gaat werken.

En moet het dan ook per sé een pentium 4 HT zijn (wat er nu in zit) of maakt dat niet uit?

[Laatst bewerkt door sandr op woensdag 2 april 2008, om 22:02]
J3r0en
_O_
Geplaatst op: 08 May 2008, 12:56
💸+
Bewerken Quote

Tijn schreef:

Soms kan je processoren van Dell (of andere grote merken) niet zelf vervangen, omdat deze dan gekoppeld zijn aan het systeem, en het dus niet werkt als je een andere erin zet.
Een goede manier om je pc sneller te maken is de pc opnieuw installeren (zonder voorgeinstalleerde software), want zoals Frenk al zegt is de harde schijf meestal de meest vertragende factor

En P4 processoren zijn vrij duur, dus je kan beter door sparen voor een nieuw systeem

Hoe kom je daar nou weer bij? Wat jij zegt is bij laptops misschien zo maar processoren zijn ALTIJD de vervangen want sockets zijn altijd universeel..

Bij dell is wel kut vervelend dat je percee een moederbord van hun in die kast moet proppen, omdat bijv een asus moederbord niet past

DJVG

Geplaatst op: 08 May 2008, 13:04
💸+
Bewerken Quote

J3r0en schreef:

[...]

Hoe kom je daar nou weer bij? Wat jij zegt is bij laptops misschien zo maar processoren zijn ALTIJD de vervangen want sockets zijn altijd universeel..

Bij dell is wel kut vervelend dat je percee een moederbord van hun in die kast moet proppen, omdat bijv een asus moederbord niet past

De bios moet hem ook accepteren, en als dell in de bios gezet heeft dat alleen processor 1 en processor 2 erin mogen, en jij doet er processor 6 in, dan werkt het dus niet.

Kut Dell Closed bordjes

sandr
aka Chuck Norris
Geplaatst op: 08 May 2008, 13:27
💸+
Bewerken Quote

DJVG schreef:

[...]
De bios moet hem ook accepteren, en als dell in de bios gezet heeft dat alleen processor 1 en processor 2 erin mogen, en jij doet er processor 6 in, dan werkt het dus niet.

Kut Dell Closed bordjes

en is er mss een manier om erachter te komen welke processoren de bios accepteerd

📫

Nieuw privébericht

🔥

Registreren

Login