sandr schreef:
Volgens mij klopt dit verhaal van thaan niet helemaal hoor (ja dit is een combinatie van 2 posts
):
Belastingverlaging > Meer consumptie > meer btw inkomsten > bedrijven krijgen meer inkomsten > meer winst/loonbelastingen afdragen/etc > meer inkomsten voor de overheid
want stel je verlaagt de btw van 20 naar 10 procent, dan gaan mensen wel meer kopen, maar wil de overheid dan ook meer inkomsten hebben zullen mensen meer dan 2x zoveel moeten gaan kopen en dat lijkt me niet erg realistisch .
Er is heus wel meer invloed dan wat ik zeg, ik maak het begrijpelijk, kan het wel helemaal uit gaan leggen maar ik kan je ook niet vertellen wat er allemaal gebeurt aangezien dit ongeveer het hele economische stelsel omvat.
Zodra de belasting verlaagd wordt, stijgen de accijnzen, loonsbelastingen, BTW en alle overige belastingen, de overheid zal namelijk de lagere belastingen moeten compenseren met andere dingen.
Bekijk het zo:
Y + Z = X
De overheid geeft X per jaar uit.
Ze zullen dus ook X per jaar binnen moeten krijgen anders schuld. Dat ze dat al hebben maakt nu niet zoveel uit.
Of je nu dus via manier Y of manier Z betaalt aan de overheid maakt in feite niet uit want uiteindelijk wordt het toch wel X.
Ze doen nu dus alsof Y enorm veel minder wordt, maar dat wordt gecompenseerd door Z enorm te laten stijgen waardoor ze alsnog op X uitkomen.
Ijsthee schreef:
Al die dingen die met elkaar verbonden zijn, zijn niet van levensbelang hoor. Het lijkt zo omdat we al -tig jaar op deze manier leven. Maar het is eigenlijk een omslachtig systeem om de vooruitgang van de mens zelf stil te zetten en dus waar dan ook hulpmiddellen voor te verzinnen. Als het zo doorgaat zijn we over 20 jaar onderontwikkelde luie dikzakken.
Dus ja, ik ben niet echt bang voor de mogelijke instorting van het financiële systeem.
Ben je vegetariër? Zonee, zonder het huidige financiële systeem is het niet langer mogelijk om voor Europeanen nog vlees te eten. Verdiep je in bijv. het Europees landbouwbeleid.
Ik snap niet dat je het zo zwart wit kan zien,
alles en alles gaat er op achteruit als het huidige systeem valt. Er zou geen stroom meer zijn, geen warm water, laat staan dat er nog huizen gebouwd worden. Het wordt hier dan een soor 3e wereld land met vervallen huizen en overal zwervers, met commerciële instellingen die de regering hebben overgenomen.